top of page

E-dönüÅŸüm Danışmanlığı

Vergi, fatura, alışveriÅŸ ya da herhangi bir borcumuzu ödemek için artık uzun kuyruklara girip sıra beklememize gerek yok çünkü Ä°nternet var! E-DönüÅŸüm sadece kurumların iÅŸini kolaylaÅŸtırmakla kalmıyor kiÅŸisel olarak da pek çok alanda hızlı ve güvenli hareket etmemizi saÄŸlıyor. Bu durumda son yıllarda hayatımıza giren yeni terimlerden biri olan “e-DönüÅŸüm” kavramının tanımını “biliÅŸim teknolojilerinin kullanımının yaygınlaÅŸtırılması” olarak yapmak mümkündür.

E-DönüÅŸümün iÅŸ, meslek, akademi ya da özel hayatımızda ortak paydaşı olan “Web”ler, kamu yönetimi, bilgi üretimi ve yönetimi, güvenlik ve ekonomi yönetimi gibi pek çok hizmetin geniÅŸ alanlarda uygulanmasına yardımcı oluyor. Aynı zamanda etkileÅŸimli çevrimiçi hizmetler üretme ve sunmada yüksek yetenekler saÄŸlıyor. e-DönüÅŸümün ülkeler için karşılaÅŸtırmalı olarak incelenmesi ise giderek daha geniÅŸ çalışmaların konusunu oluÅŸturuyor.

Türkiye’de e-DönüÅŸüm

Türkiye’de bu konuda atılan adımlardan, e-DönüÅŸüm kavramı üzerine yoÄŸunlaÅŸan “e-DönüÅŸüm Türkiye Projesi” kapsamında söz etmek mümkündür. DPT MüsteÅŸarlığı, projenin koordinasyonu, izlenmesi, deÄŸerlendirilmesi ve yönlendirilmesi ile ilgili olarak görev yapmaktadır. DPT bünyesinde kurulan Bilgi Toplumu Dairesi BaÅŸkanlığı ve 27 Åžubat 2003 tarihinde yayımlanan 2003/12 sayılı BaÅŸbakanlık Genelgesi ile e-DönüÅŸüm Türkiye Projesi’nin amaçları, kurumsal yapısı ve uygulama esasları da belirlenmiÅŸtir.

e-DönüÅŸümün ülkemizdeki geliÅŸimi ve planlamasına yönelik oluÅŸturulan mevzuatın unsurları ÅŸöyle sıralanabilir:

*9 Ekim 2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu

*15 Ocak 2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu

*16 Haziran 2005 tarihli ve 5369 sayılı Evrensel Hizmet Kanunu

*4 Mayıs 2007 tarihli ve 5651 sayılı “Ä°nternet Ortamında Yapılan Yayınların

Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla Ä°ÅŸlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi

Hakkında Kanun

*28 Şubat 2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun

e-DönüÅŸüm’de temel bir aÅŸama: E-Ä°mza

Ä°nternet ortamından deÄŸiÅŸimi ya da alış-veriÅŸi yapılan bilginin daha yüksek bir deÄŸere ulaÅŸması için “iÅŸlem gücüne” ihtiyacı vardır. Bunun en iyi uygulamasının “e-Ä°mza” olduÄŸu söylenebilir.

Ä°mza bir kiÅŸinin hüviyetini, diÄŸer yandan da beyanda bulunma iradesini temsil eder. Elektronik ortamda güvenli bir imzalama iÅŸlemini yerine getirme ihtiyacından doÄŸan e-Ä°mza, aynı iÅŸlevi teknolojiden yararlanarak yerine getirmektedir. e-Ä°mza, isim için kullanılan özel çizgi ve harflerden kurulu iÅŸaret olan ıslak imzasının elektronik ortamdaki karşıtını saÄŸlamaktadır. Ülkemizde e-Ä°mzaya geçiÅŸ sürecine iliÅŸkin baÅŸarılı örnekler bulunmaktadır.

e-Muhasebe

Türkiye’de e-DönüÅŸüm sürecinde elektronik ortamdaki düzenlemelere yetkili kuruluÅŸ Maliye Bakanlığı Gelir Ä°daresi BaÅŸkanlığı (GÄ°B)’dır. Elektronik belge (e-Belge) ve elektronik defter (e-Defter) uygulamalarına geçiÅŸ GÄ°B tarafından saÄŸlanmaktadır.

e-Fatura uygulamasının baÅŸlangıç aÅŸaması ve ilk pilot uygulaması Elektronik Fatura Kayıt Sistemi (EFKS)’dir. Bu kapsamdaki faturalar elektronik arÅŸiv (e-ArÅŸiv) Faturası ÅŸeklinde düzenlenmektedir.

Fatura ile birlikte düzenlenmesi gereken yardımcı belge sevk irsaliyesi de GÄ°B tarafından hazırlanan e-Fatura paketi ve kılavuzları içerisine taslak olarak Kasım 2016’da eklenmiÅŸtir. Böylece elektronik irsaliye (e-Ä°rsaliye) uygulaması da sisteme dâhil edilmiÅŸtir.

Türkiye’de e-Defter uygulaması, muhasebe kaydetme iÅŸlevini yevmiye defterinde ve sınıflandırma iÅŸlevini de defteri kebir ile yerine getirmektedir. BaÅŸlangıç aÅŸamasında e-DönüÅŸüm, bilanço esasına göre tutulması zorunlu olan bu defterler bazında baÅŸlamıştır.

bottom of page